Werkgeluk meten en vergroten: zo doe je dat!

Werkgeluk meten en vergroten 

Het plaatsen van een ping pong tafel, een vrijmibo organiseren of hybride werken, lijken wellicht perfecte opties om werkgeluk te vergroten. Helaas is het niet zo makkelijk. De meeste medewerkers halen dan ook meer plezier en voldoening uit hun werk op andere manieren. Daarom gaan we in dit artikel dieper in op de vraag: hoe kun je werkgeluk vergroten binnen jouw organisatie of bedrijf? 

Wat is werkgeluk? 

In ons artikel 'Wat is werkgeluk?” hebben we een glasheldere definitie van werkgeluk gegeven. Hierin hebben we ook laten zien dat werkgeluk verder gaat dan de grenzen van het kantoor. Sterker: er is geen goede scheiding mogelijk tussen werk en privé. Hierdoor leidt minder tevredenheid op het werk, vaak tot spanningen binnen de privésfeer. Dit maakt het nóg belangrijker om werkgeluk binnen jouw organisatie te vergroten. Als werkgever krijg je hier veel voor terug. Gelukkige werknemers presteren beter en zijn vaak ook gelukkige mensen. 

Hoe meet je werkgeluk? 

Het vergroten van werkgeluk is vaak makkelijker gezegd dan gedaan, want hoe meet je nu precies werkgeluk? Er zijn meerdere manieren om werkgeluk te meten binnen een organisatie. We zetten de meest voorkomende meetmethoden op een rijtje.

Medewerkerstevredenheidsonderzoeken 

Een medewerkerstevredenheidsonderzoek is een van de meest voorkomende manieren om werkgeluk te beoordelen. Maar wat leer je hier nu precies van als manager of ondernemer? Het is vaak een momentopname en daarnaast vullen medewerkers dit soort onderzoeken meestal niet geheel eerlijk in, omdat ze bang zijn voor repercussies. 

Een medewerkerstevredenheidsonderzoek telt over het algemeen niet genoeg vragen om echt een goed beeld te krijgen van de problemen waar medewerkers tegen aanlopen. Ook missen de meeste medewerkerstevredenheidsonderzoeken de diepgang om echt boven water te krijgen wat er aan het werkgeluk scheelt.

Tenslotte zie je vaker wel dan niet, dat organisaties geen (constructieve) actie ondernemen om de werkgeluk score te verbeteren. Het lijkt vaak meer op het voldoen aan een maatschappelijke verplichting, waarbij het rapport in de kast verdwijnt.

Conclusie: veel medewerkerstevredenheidsonderzoeken geven een vertekend beeld van werkgeluk zoals dat door de medewerkers ervaren wordt, of ze worden gebruikt voor social washing. 

1 op 1 gesprekken met leidinggevenden en managers 

Het voeren van 1 op 1 gesprekken met leidinggevenden lijkt een beter middel dan het invullen van een simpel medewerkerstevredenheidsonderzoek, maar ook deze oplossing is niet ideaal. Medewerkers voelen vaak niet volledige vrijheid om te zeggen wat ze echt ervaren of zouden willen communiceren in een 1 op 1 gesprek met hun manager. 

Ook hier zijn medewerkers bang voor repercussies als ze vrijuit hun mening geven. Daarnaast bestaat het risico dat managers - ook al is het destructief voor het vergroten van het werkgeluk - dit soort gesprekken uiteindelijk gebruiken tegen hun werknemers. 

JobAligner 

Jarenlang begeleidde Menco Erenst directies met het uitstippelen van hun strategie. Het verbeteren van de werkgeluk score, evenals het faciliteren van een goede work-life-balance voor de medewerkers, werd als een moeilijke opgave ervaren. En dat is niet zo gek, als je bedenkt dat werkgeluk direct verband houdt met leiderschapsvraagstukken, organisatie ontwikkeling en persoonlijke groei van medewerkers. Daarom heeft Menco een innovatieve app gecreëerd voor het vergroten van werkgeluk. Uitkomst: een geïntegreerde werkgeluk formule die de kloof dicht tussen leiderschap, organisatie ontwikkeling en persoonlijke groei. 

JobAligner brengt het beste van twee werelden samen. Zo beantwoorden medewerkers en leidinggevenden wekelijks werkgeluk vragen in de app. Alleen al het beantwoorden van deze vragen leidt tot meer bewustzijn. En een verhoogd bewustzijn, zorgt voor meer werkgeluk! Maar minstens net zo belangrijk: de antwoorden van de werkgeluk vragen worden diepgaand geanalyseerd. De belangrijkste verbeterpunten worden aan de directie gepresenteerd en aansluitend wordt er een implementatieplan opgesteld. Hierna is het nog slechts een kwestie van tijd voordat de werkgeluk boosters in de praktijk worden gebracht. Dit werkt motiverend voor de medewerkers omdat ze zien dat er echt wat wordt gedaan met hun antwoorden en ideeën. 

De opdrachtgever ontvangt dus zijn eigen app, waarin wekelijks zowel kwantitatieve als kwalitatieve werkgeluk vragen worden beantwoord.  De werkgeluk app bevat ook betrouwbare statistieken, verbeterpunten en leadership programs. En er is meer dan dat! Zo krijgt de opdrachtgever ook de beschikking over een eigen community in zijn app. Via deze community worden wekelijks positieve berichten gedeeld met de medewerkers. En vergelijkbaar met andere social media apps kunnen medewerkers hierop reageren. Dit werkt super motiverend en het versterkt het wij-gevoel. Medewerkers verbinden zich op deze manier nog meer met de organisatie waarvoor ze werkzaam zijn. Ze vinden het simpelweg leuk en het ziet er vet uit.

Kortom: de werkgeluk app biedt een veilige omgeving voor het verbeteren van individueel werkgeluk en levensgeluk. Gevolg: als werkgever krijg je beter presterende en gelukkigere medewerkers!

Hoe kun je werkgeluk binnen jouw organisatie vergroten? 

Naast het invullen van vragenlijsten, het voeren van gesprekken en het creëren van een gevoel van samenhorigheid, zijn er andere manieren waarop je het werkgeluk binnen jouw organisatie kunt vergroten. We zetten vier van de meest voorkomende manieren op een rijtje. Wij noemen dat werkgeluk boosters, ofwel methoden die ervoor zorgen dat medewerkers meer werkgeluk ervaren. 

1. Voldoening uit het werk 

Medewerkers spannen zich primair in om voldoening uit hun werk te halen. Voldoening kan op meerdere manieren uit het werk worden gehaald. Zo wordt dikwijls voldoening en tevredenheid ervaren als zowel de medewerker, als de werkgever, op één lijn zitten. Zo vindt er afstemming plaats tussen het persoonlijke doel van de medewerker en het doel van de werkgever. Als hier totaal geen sprake van is, dan is het vaak al lastig om een gelukkige werknemer te worden. In dit soort situaties kan het beter zijn dat ieders wegen hier scheiden. 

Juist om deze reden is het belangrijk dat organisaties helder communiceren waarvoor ze staan. Hoe ziet de bedrijfscultuur eruit, hoe luidt de missie en visie van het bedrijf? Wat zijn de kernwaarden … et cetera? Een werkgever doet er verstandig aan om tijdens sollicitatiegesprekken stil te staan bij deze zaken. Om zo af te tasten of er een eerste match is. 

Het is om bovengenoemde redenen dat JobAligner in de App de DNA feature heeft opgenomen. In deze DNA sectie kan de werkgever zijn: missie, visie, bedrijfscultuur, company rules, testimonials e.d. opnemen. Op deze manier kan iedere medewerker zich gemakkelijk verbinden en vereenzelvigen met het belangrijkste gedachtegoed van de werkgever.  

2. Doorgroeimogelijkheden 

De meeste medewerkers worden niet gelukkig van een werk perspectief dat niet verandert. Het is dus erg belangrijk om het werkgeluk van medewerkers te stimuleren door ze te attenderen op hun persoonlijke doorgroeimogelijkheden. Volgens een statistiek van het CBS blijft 1 op de 3 Nederlanders meer dan 10 jaar bij dezelfde werkgever. Dat is een aanzienlijke periode van iemands professionele carrière. Het is daarom fijn als iemand op zijn twintigste begint op de klantenservice van een bedrijf, er al een duidelijk carrièrepad is om manager van de klantenservice te worden, of zelfs het hoofd van een operatie. Dit geeft medewerkers een doel om naar te streven en daarnaast tonen medewerkers meer inzet als ze weten dat ze daar uiteindelijk voor worden beloond. 

3. Work-life-balance 

Een van de belangrijkste factoren voor het vergroten van werkgeluk, bestaat uit het faciliteren van een goede work-life-balance voor je werknemers. Plezier hebben in je leven staat bovenaan. Gezondheid wordt als de belangrijkste factor voor een gelukkig leven beschouwd. Kijk als werkgever dus niet alleen naar geluk op de werkvloer, maar ook naar iemands privé leven. De situatie thuis heeft namelijk een enorme impact op iemands werkprestaties. Wat kun je als werkgever nu het beste doen om bij te dragen aan een goede work-life-balance van je medewerkers? Gemakkelijk is het niet, maar als werkgever kun je het beste privé uitdagingen signaleren en hulpmiddelen aanbieden.

De aard van de werkgeluk vragen die JobAligner stelt, borgt een maximale output aan relevante content die direct in verband kan worden gebracht met de work-life-balance van medewerkers. Zo dragen wij bij aan het signaleren van privé uitdagingen. 

4. Erkenning 

Erkenning is ook een goede manier om het geluk van jouw werknemers te vergroten. Als werknemers zich inzetten, is het fijn als ze daar met regelmaat voor beloond worden. Dit hoeft natuurlijk niet meteen door middel van een promotie of opslag. Soms zijn een paar welgemeende positieve woorden van een leidinggevende al genoeg om iemands dag goed te maken. Juist hierom is het erg belangrijk dat je als werkgever zo nu en dan een compliment uitdeelt aan je medewerkers. Dit zorgt voor een beter gevoel bij de werknemer en een gelukkige werknemer is een betere werknemer. En dit is precies waar JobAligner zich voor inzet, namelijk: een gelukkig en goed presterend team!

Veelgestelde vragen over het vergroten van werkgeluk

Hoe verbeter je de sfeer op de werkvloer? 

Er zijn meerdere manieren om de sfeer op de werkvloer te verbeteren en de meeste hebben niks te maken met borrels en pingpong tafels, hoe fantastisch dat ook klinkt. Een open en eerlijke cultuur, helpen het meest met het verbeteren van de sfeer op de werkvloer. Daarnaast helpt een app zoals die van JobAligner natuurlijk erg met het verbeteren van de sfeer op de werkvloer. Onze werkgelukformule is op maat gemaakt om ervoor te zorgen dat het werkgeluk van jouw medewerkers wordt vergroot. 

Wat maakt een medewerker gelukkig? 

Welke zaken maken een medewerker het meest gelukkig? Een paar van de belangrijkste factoren zijn: een gevoel van erkenning, een goede work-life-balance, doorgroeimogelijkheden en het op één lijn zitten met de missie, visie en cultuur van het bedrijf. 

Hoe belangrijk is het plezier van werknemers? 

Erg belangrijk. Een gelukkige werknemer die plezier heeft in zijn of haar werk, zit beter in zijn vel en presteert daarom ook veel beter op het werk. Het plezier van werknemers kan op diverse manieren worden bevorderd, waardoor werkgeluk vergroot. 

Conclusie

Je kunt werkgeluk op diverse manieren meten en vergroten. 

Voor een valide meting van werkgeluk is het belangrijk, dat:

  • Een werkgever echt de intentie heeft om iets met de output van de werkgeluk vragen te doen, geen social washing dus.
  • Medewerkers zich veilig voelen met het beantwoorden van de werkgeluk vragen (de werkgever zal deze randvoorwaarde moeten scheppen).
  • De werkgeluk vragen voldoende relevantie en diepgang hebben om er zodoende achter te komen wat er nu echt diep van binnen leeft bij de medewerkers.
  • De werkgeluk score zowel kwantitatief als kwalitatief wordt gemeten.

Tenslotte staan we stil bij methoden om werkgeluk te vergroten. Vooropgesteld: er zijn heel veel methoden om werkgeluk te vergroten, we noemen hier slechts de meest relevante. 

  • Wees duidelijk wat de beleidslijnen, kernwaarden, visie en verwachtingen zijn ten aanzien van de medewerkers.
  • Wees transparant en eerlijk over de doorgroeimogelijkheden van werknemers.
  • Faciliteer een goede work-life-balance voor je werknemers.
  • Geef je medewerkers van tijd tot tijd welgemeende schouderklopjes.

JobAligner heeft een uitgesproken visie over het meten en vergroten van werkgeluk. Meer weten of een demo zien, klik hieronder!